Kako naterati gazdu da plati?

Damjan-Pavlica
Diplomorani politikolog Damjan Pavlica na limariji.

Pisano za fanzin Neradnik, na osnovu iskustva slabo plaćenih, neprijavljenih fizičkih poslova, gde svaki drugi gazda gleda da te zavrne za zadnju platu. Ažurirano na osnovu sličnog iskustva u IT sektoru.

Radili ste nedelju, dve, mesec, dva, tri kod nekog gazde neprijavljeni i on vam nije platio. Dobrodošli u klub.

Izgleda kao da mu ništa ne možete, niste bili prijavljeni, nemate nikakav dokaz da ste radili tamo. Ne možete da ga tužite. Za zakon vi ne postojite. Zakon nije na vašoj strani.

Dobra vest je da imate dva moćna oružja na raspolaganju: internet i društvenu podršku!

Na internetu će se vaša priča veoma brzo čuti. Lažni imidž firme, građen na plaćenim tekstovima godinama, možete srušiti za svega par dana, kao kulu od karata. Što je najbolje, prijatelji, rodbina i svi ostali će biti uz vas, jer je vaša borba pravična.

UPUTSTVO ZA NAPLATU OSTVARENE ZARADE

  1. Pružite mu šansu da ispravi nepravdu. Upozorite gazdu da imate načina da zaštitite svoje interese, da će najjeftinije proći isplatom vaše zarade, i ostavite mu razuman rok da vas isplati. Ukoliko vam pristupi ljudski i bude spreman da razgovara, pokušajte da postignete neki dogovor.
  2. Ukoliko nastavi da vas ponižava i ne da platu, objasnite mu pravila igre. Vi ćete svaki dan kontinuirano objavljivati o iskustvu loše saradnje, dok vam ne isplati zarađeno. Jasno ga upozorite da je po reputaciju njegove firme ovo nepovratan proces, da će se šteta iz dana u dan povećavati, a nakon isplate neće moći da je u potpunosti sanira.
  3. Za početak, ostavite nekoliko istinitih rezencija na sajtovima kao što su Ogledalo firme i drugim mestima predviđenim za to. Držite se činjenica, činjenice su vaše najjače oružje.
  4. Otvorite Vordpres ili bilo koji drugi blog na kom ćete pisati o svom lošem iskustvu. Možda je bolje početi pod psedonimom, jer to možete lakše obrisati ako se stvari srede. Ako objavljujete pod punim imenom, onda iza toga stojite, ljudi u vašoj okolini će se angažovati i to ne možete tek tako skinuti bez objašnjenja. Možete imati i više blogova.
  5. Napišite ukratko nešto o tome kako vas je prevario. Nemojte mnogo da smarate, ljudi onda neće čitati. Nemojte ni mnogo da kukate, ljudima je dosta kuknjave. Napišite nešto u stilu: kakva budala, mislio je nešto da ućari, al se gadno prevario.
  6. Obavezno u naslovu navedite naziv firme ili ime i prezime čoveka koji vas je prevario. Ukoliko firma sarađuje sa inostranstvom, možete izbaciti i par naslova na engleskom (imate Google translator). Time doprinosite činjeničnom obaveštavanju javnosti i sprečavanju da se još neko „opeče“.
  7. Budite aktivni na društvenim mrežama, tamo imate najveću podršku. Niko ne voli poslodavce koji ne isplaćuju radnike. Postavljajte nove statuse o tome šta se dešava, delite iskustvo po raznim grupama. Neka narod sazna istinu!
  8. Možete snimiti i video za Jutjub, ako imate potrebe da se ispovedite. Youtube se dobro kotira u Google pretrazi. Pravite od toga zabavu, i gledajte da bude zabavno vama i vašim prijateljima.
  9. Možete poslati vest i medijima, ali ne očekujte da će pustiti. Neplaćeni radnici su dosadna i svakodnevna pojava u Srbiji, to više niko ne objavljuje. Bolje se pouzdajte u sredstva koja su vam na raspolaganju.
  10. Ukoliko gazda izgubi kompas i počne da vam preti, odmah prijavite pretnje policiji. Pretnja je ozbiljno krivično delo za koje će takođe morati da odgovara. Podsetite ga da još uvek može da prođe relativno jeftino isplatom vaše zarade. Vi imate svako pravo da širite istinu.
  11. Kad vam isplati vašu zaradu, prestanite sa izbacivanjem novog materijala. Niste dužni ništa da skidate sa neta, osim ako se tako ne dogovorite. Uzeo je još vašeg vremena, a vaše vreme košta. Ipak, pošteno je ispraviti rezencije na osnovu novog činjeničnog stanja. Na primer, napisali ste da vas firma nije isplatila, a sada vas je ipak isplatila.
  12. Ukoliko gazda ipak ne isplati vašu zaradu, možete prestati kad se smorite, ali nikako pre kraja prve sedmice. Gugl će biti preplavljen. Negativne rezencije će godinama nakon toga stajati na netu. Ako i ne dobijete svoje pare, pravda će biti zadovoljena, a javnost upoznata sa prevarnim poslovanjem firme. Novi poslovni saradnici i klijenti, kada biraju između dve firme, ako je jedna povezana sa prevarom, nikako neće izabrati nju.
  13. Poslednje, ali ne najmanje važno, obezbedite neki dokaz da ste radili kod dotičnog zlikovca (prepisku mejlom, sms poruke, snimak telefonom, svedoke), ukoliko pokuša da vas tuži za klevetu. Tako će zakopati sebe još dublje jer je počinio više ozbiljnih dela (neprijavljivanje radnika, neplaćanje radnika, utaja poreza i doprinosa).
  14. Nakon svega, biće vam mnogo lakše. Pokušao je da vas prevari, al se debelo prevario.

(Važna napomena: recept je uspešno primenjen i radi.)

Upozorenje: Ima gazda koji ne prezaju od nasilja, nije prepručljivo upuštati se u sukob s tavkim ljudima.

Pravne napomene: Ne smete se služiti lažima niti tvrditi nešto što ne možete dokazati, jer to spada u domen klevete.

Dobronamerni savet: Nemojte se previše zaokupirati, to nije vredno vaših emocija i vremena. Nekada je zdravije oprostiti.

Izvor: Neradnik

Advertisements

4 mišljenja na „Kako naterati gazdu da plati?

  1. Postoji još jedno moćno sredstvo: Plakat na javnom mestu! Posebno efikasno kada se radi o malim gradovima….

    Ja sam koristio i SMS kada smo radili popis poljoprivrede, pa su počeli da muvaju i smanjuju cenu po upitniku i odugovlače sa davanjem ugovora. Veruj mi, SMS u kome ćeš pozvati kolege na bojkot gazde (ako situacija dozvoli), koji ćeš sročiti retorički ubedljivo i moćno i u kojem ćeš pozvati da se deli dalje, jako moćno sredstvo! Premoćno! Čini mi se bolje čak i od neta jer dotiče i stariju populaciju koja nema net!

    Ovaj članak ti je odlčan!

Ostavi komentar

Molimo vas da se prijavite koristeći jedan od sledećih načina da biste objavili svoj komentar:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

w

Povezivanje sa %s