Odbrana prava autora od samovolje izdavača

branislav-jelic-petar-lukovic

Prošle sedmice mi je stigao dopis od advokatice mog izdavača, koja mi preti tužbom zbog navodnog kršenja ugovora, ili traži od mene četvrt miliona dinara kako bi mi oprostili što delim svoju knjigu. U početku sam bio zatečen. Čak i neki moji prijetelji, nesumnjivo dobronamerni, su mislili da izdavač ima pravo da me tuži, i da nije čudno što se autorska prava upotrebljavaju protiv autora.

Nakon para dana sam, hladne glave, prešao tačku po tačku izdavačkog ugovora i zakona o autorskim pravima, i pogodite šta – izdavači imaju samo onoliko prava koliko im ustupimo, a sve što im nismo izričito preneli ostaje nama. Ovo je moj odgovor svim samovoljnim izdavačima.

Poštovana advokatice Vesna, draga Marina,

Priznajem da je vaš predlog za naknadu štete veoma originalan. Umesto da mi izdavačka kuća koju zastupate isplati ostvarenu zaradu, dosetili ste se da mi ponudite da ja vama platim. Odlično zamišljeno, ali što se izvedbe tiče, tu ste totalno omanuli. Idemo stavku po stavku vaše „optužnice“…

U UGOVORU PIŠE JEDNO, ADVOKATICA ČITA DRUGO

Optužba: „Po osnovu člana 4. izdavačkog ugovora zaključenog dana 20.03.2014. autor se obavezao da u roku trajanja ovog ugovora nema prava da dozvoli objavljivanje ili sam objavi svoju knjigu, u celini ili u delovima.“

Kao prvo, molim vas da ne brkate pojmove, objavljivanje nije isto što izdavanje. Knjiga je prvi put objavljena jednom za svagda. Nakon toga samo slede izdanja. Kao drugo, izgleda da ste vi pročitali u ugovoru nešto čega tu nema. U članu 4. izdavačkog ugovora piše:

“U roku trajanja ugovora, Autor nema prava drugom nuditi ili dozvoljavati objavljivanje knjige, bilo u celini ili delovima…”

Jasno vidimo, u članu 4. izdavačkog ugovora ne piše da autor “nema prava da sam objavi svoju knjigu”. Tog prava se nisam odrekao.

ELEKTRONSKA KNJIGA JE OBJAVLJENA PRE ŠTAMPANE

Optužba: „Autor je prvi put povredio izdavačka prava već u maju 2014. godine, objavivši tekst objavljene knjige u celosti na svojoj internet stranici damjanpavlica.wordpress.com.“

Hoćete da me tužite za četvrt miliona dinara što sam objavio svoju knjigu na svom blogu? Dobar pokušaj, ali da li ste pogledali datum kada je elektronska knjiga objavljena? Objavljena je 2. decembra 2013. godine, mesecima pre sklapanja bilo kakvog ugovora koji, kako znamo, ne može retroaktivno važiti.

Dokaz o samostalnom objavljivanju elektronske knjige pod slobodnom licencom.
Dokaz o samostalnom objavljivanju elektronske knjige pod slobodnom licencom.

Što je najvažnije, čitav sadržaj moje knjige je već bio vištestruko objavljen (na Wikipediji, E-novinama, raznim portalima, blogovima), u delovima i u celosti, pre nego što sam ugovorom ovlastio izdavače za štampano izdanje, 20. marta 2014. godine.

Dokazi:

Dakle vidimo da je knjiga, u celosti i delovima, bila itekako prisutna na internetu pre nego što je ugovor potpisan. Nakon sklapanja ugovora, u maju 2014. godine, sam obavestio čitaoce da je od sada, pored elektronskog, dostupno i štampano izdanje.

Kako vidimo, činjenično stanje povodom “objavljivanja već objavljene knjige” je upravo suprotno nego što tvrdite. Prvo sam samostalno objavio knjigu na internetu 2013. godine, a potom je Levo krilo 2014. godine (re)izdalo moju već objavljenu knjigu. Novo izdanje ne može nikako uticati na status prethodnih izdanja.

Tačno je da su mi izdavači tražili da uklonim elektronsko izdanje sa interneta, nadajući se da će time poboljšati prodaju, što ja sam kategorički odbio. Moja je odluka, kao autora, da elektronska knjiga ostane slobodno dostupna čitaocima. Žalim slučaj.

ELEKTRONSKA KNJIGA SE DELI, JER SAM TAKO OMOGUĆIO

Optužba: Autor je ponovo povredio svoju ugovornu obavezu time što je na internet stranici znaci.net objavio knjigu “Draža za početnike” u celosti u pdf formatu…. Takođe, spis je bio dostupan na fesbuk grupi “Slike partizana”, koja na dan ovog dopisa broji 2471 člana.

Teretite me što se moja knjiga našla na nekim portalima i što se deli po društvenim mrežama? Mogu samo izjaviti da sam srećan zbog toga. Ukoliko mojim izdavačima, koje vi zastupate, to smeta, ja nikako nisam dužan da se bavim time. Štaviše, prethodnim objavljivanjem svoje elektronske knjige pod slobodnom licencom, učinio sam sve da olakšam ovu praksu.

„Autor ima isključivo pravo da objavi svoje delo i da odredi način na koji će se ono objaviti.“ (Zakon o autorskom i srodnim pravima, član 16.)

IZDAVAČA SAM OVLASTIO SAMO DA ŠTAMPA

Podsećam, moj izdavački ugovor sa Levim krilom ne pominje elektronsko izdanje, već se odnosi isključivo na štampani oblik knjige i eventualne njene prevode. Sva prava na delo pripadaju autoru, a izdavača sam ovlastio isključivo na izdanje u štampanom obliku. Takođe, prema važećem Zakonu, izdavački ugovor se odnosi samo na “umnožavanje dela štampanjem”:

„Izdavačkim ugovorom autor, odnosno drugi nosilac autorskog prava ustupa, odnosno prenosi na izdavača pravo na umnožavanje autorskog dela štampanjem, i na stavljanje u promet tako umnoženih primeraka dela, a izdavač se obavezuje da delo umnoži i stavi primerke u promet, kao i da za to plati naknadu, ako je ugovorena, autoru, odnosno drugom nosiocu autorskog prava.“ (Zakon o autorskom i srodnim pravima, član 73.)

Prava na elektronsko izdanje su potpuno drugi teren u odnosu na štampano izdanje i ne treba to dvoje mešati. Prema oceni mog pravnog savetnika, ja sam zadržao sva prava izdavanja knjige u obliku različitom od štampanja. Na kraju, taj pdf koji ste pomenuli je zapravo originalni “rukopis” knjige koji sam ja mesecima pripremao, i po zakonu pripada meni.

„Rukopis ili drugi originalni primerak autorskog dela koji je predat izdavaču ne postaje svojina izdavača, osim članaka, crteža i drugih priloga u novinama i periodičnoj štampi, ili ako je ugovorom drukčije određeno.“ (Zakon o autorskom i srodnim pravima, član 78.)

„Rukopis ili drugi original dela koje je predmet ugovora o predstavljanju, odnosno ugovora o izvođenju ostaje svojina autora, ako ugovorom nije drukčije određeno.“ (Zakon o autorskom i srodnim pravima, član 84.)

HOĆU SVOJ DEO, NEĆETE ME PREVARITI

Optužba: „Izdavač je zbog neovlašćenog i protivpravnog postupanja autora pretrepeo štetu pre svega na planu prodaje knjige … u tolikoj meri da je nemoguće isplatiti troškove štampanja knjige koji iznose 254.100 dinara.“

Ponovo gomila kleveta na moj račun (“neovlašćeno i protivpravno postupanje”), ali zanemarićemo to. Navodno je šteta izdavača jednaka troškovima štampanja tiraža, ali kako je to moguće ako je pola tiraža već prodato? Zaista, koliko je tačno primeraka prodato? Možda izdavači nisu prodali koliko su se nadali, ali to ih ne oslobađa obaveze da autoru isplate njegov deo.

DRUGARICE NE BUDITE NA POGREŠNOJ STRANI

Da rezimiramo – hoćete da me tužite što sam objavio svoju knjigu u elektronskom formatu, čime sam navodno prekršio ugovor, sklopljen mesecima kasnije, kojim se nisam odrekao prava da samostalno izdajem delo u elektronskom formatu?

Što bi se reklo, “optužnica” vam je prilično šuplja.

Stoga, poštovana Vesna, imam za vas jedan predlog. Umesto da pokrećete proces koji lako možete izgubiti, što će neminovno uticati na reputaciju vaše advokatske kancelarije, predlažem Vam da mene, kao autora, zastupate u procesu protiv Levog krila, zbog grubog kršenja izdavačkog ugovora i neisplaćivanja autorske naknade. Sav prihod od procesa išao bi kao pomoć gladnoj deci Resnika.

Molim vas da mi u roku od 5 dana javite svoju definitivnu odluku.

drug Pavlica

2 mišljenja na „Odbrana prava autora od samovolje izdavača

  1. hehe, ova boldovana rečenica pri kraju je sve lepo objasnila! želim ti puno sreće sa celim slučajem i nadam se da ćeš i dalje izveštavati o tome kako se situacija bude odvijala. ovde se zna i ko pije i ko neće da plati:D

Ostavi komentar

